Přednáška DUB 8.5.2021
Obsah
Přepis přednášky
V�t�m v�s p�kn� p�i na�� sobotn� p�edn�ce Duchovn� univerzity Byt�. Tak za��n�me. Zazn� zde n�zory, kter� v�m p�edlo��me a vy sami budete jist� d�le p�em��let zcela samostatn�. Tak poj�me k prvn�mu.
DOTAZ: Pt�te se, jak v sou�asn� dob� podle m�ho n�zoru spojit dv� z�sady. Zaprv� neladit se k tomu, s ��m se nechceme v p��t� �ivotech setk�vat a zadruh� neignorovat to, co se kolem n�s d�je. Skoro mi to nejde dohromady. Asi i tady je pot�eba hledat zlat� st�ed, rovnov�hu. Ov�em p�ijde mi to t�m�� nemo�n�. ODPOV�� TP: Nejsem toho n�zoru. Mysl�m si, �e by to mohlo b�t je�t� i nahl�dnuto z jin� strany, z jin�ho pohledu. Ono je n�co jin�ho ladit se a n�co jin�ho ignorovat. Kdy� prob�h� n�jak� d�j, tak j� k n�mu m��u zaujmout bu�to zcela neutr�ln� postoj nebo ho m��u podpo�it sv�m my�len�m anebo ho nebudu vn�mat. To je jedna strana v�ci. Pokud se t�k� toho setk�v�n� s t�m, s ��m se nechceme potkat, no tak to p�ece z�le�� pr�v� na tom, jak se postav�te k dan� situaci. Dob�e, bude tady zlo, bude tu n�jak� nerovnov�ha, kter� kolem v�s poplyne a vy ji m��ete schvalovat. Nap��klad n�kdo n�koho jin�ho pomluv� a vy veden� n�zorem, kter� v�m takto posouv�m, budete proti tomu druh�mu �lov�ku vytv��et negativn� stopu, negativn� my�lenky. T�m se po�kod�te, proto�e i v p��pad�, �e by to byla pravda, tak rozhodn� to nen� d�vod k tomu, abyste takto jednali. A ona to v�t�inou pravda nen�... nebo n�kdy nen�. A tak co s t�m? Tady jste se vlastn� nechali vt�hnout do d�je, kter� byl potencion�ln� nebezpe�n� pro v�s i pro c�l. Pak je tu druh� varianta. Budete tuto pomluvu p�ij�mat s jistou d�vkou moudrosti. Promysl�te ty v�ci, �eknete si: "Ono to v�dycky v �ivot� b�v� trochu jinak." Pod�vejte, v�echny ty skand�ly a v�echny ty akce a v�echny ty -ismy, kter� se kolem n�s �asto odv�jej� v pln� m��e, ono to vlastn� je jako �plouchnut� v misce vody. Nakonec pochop�te t�eba za rok za dva, �e proto byla n�kde t�eba �pln� jinde a �e ty prvopl�nov� rychl� soudy, kter� �asto v�t�z� ve spole�nosti, mohly b�t je�t� opraveny. Tak to by bylo asi to, co naz�v�te rovnov�hou. Pak je tu v�dom� vyt�sn�n� toho, co� samoz�ejm� do ur�it� m�ry je leg�ln�, kdy� se nechceme spojovat s pomluvou, a na druhou stranu m� �lov�k v�d�t, co se kolem m� d�je, �ili �e nem� se zapojovat do toho procesu, ale z�rove� je o n�m m��e v�d�t. Na tom nen� nic �patn�ho. Nemysl�m si se tedy, �e to je rozpor v n�jak�ch z�sad�ch. Kdybyste p�istoupili k t� prvn� variant�, to znamen� tu pomluvu byste za�ali rozv�jet a sebe ladit v z�poru, zvl�t� je-li to nepr�vem, ale i je-li to i pr�vem, pak to bude m�t dopad na va�e budouc� �ivoty. I vy budete pomlouv�n� i vy budete m�t vlastn� za �ivotn� �kol toto �e�it. No, tak�e nevid�m v tom rozpor. Nev�m, jak vy. Kdy� tak mi je�t� napi�te, jestli v�m to takhle p�ipad� mo�n�.
DOTAZ: Pt�te se m�, jak naj�t rovnov�hu mezi um�n�m a v�dou, tedy sp�e takhle: Jak spojit dohromady do rovnov�hy, jestli je to tedy dob�e, pravou a levou hemisf�ru. Jak vyv�it, kdy� se p�ev�n� v�nuji um�n� a matematice v�bec. M��e z toho vzniknout nemoc? ODPOV�� TP: Nemoc ne. Tak�e zase. M�me tu n�kolik stav�. Soustavy, kter� jsou norm�ln�, nejsou negativn�, jsou p�irozen�. Mezi nimi osciluje na�e v�dom�, na�e bytost. N�kdy jsme v�ce nad�ni pro racion�ln� oblasti, jindy pro ty emo�n�, jsme um�lci. C�lem je samoz�ejm� proj�t v�echny ty ��sti. A ka�d� z v�s v n�kter�ch sv�ch �ivotech se bude v�novat sp�e v�d� a jindy sp�e um�n�, abyste nakonec nach�zeli pr�v� tu zm�n�nou vyva�uj�c� ��st. ��m v�c se stanete racionalisty, t�m v�c budete od st�edu, ��m v�c budete t�m "c�ou", tak t�m v�c budete na druh� stran�. �ili mus� to b�t rovnov�ha obou dvou princip� ide�ln�, ale jsme re�ln� lid�. Tak�e o�ek�vat od n�s, �e tomu tak bude v plnosti nelze. To tomuto druh�, kter�mi jsme i my, je�t� nepasuje p��li�. Tak�e se m�me sna�it, jak to nejl�pe jde. Proto jsme �asto vid�li v minulosti a mo�n� i v sou�asnosti, �e lid� rozumu, v�dy se z�rove� v�nuj� opaku. B�v� to tak, �e �lov�k du�evn� pracuj�c� m� pracovat hmotn� ve voln�m �ase a �lov�k pracuj�c�ch hmotn� se v�m v�novat tak� du�evn� pr�ci. Nem� tedy ustrnout ve sv�m vlastn�m oboru jen. Pod�vejte se, kolik jen t�eba l�ka�� nebo ne chv�li maluje, hraje na n�jak� n�stroj nebo kon� n�co podobn�ho, co� je n�co jako ventil ur�it� zase jin� ��sti jejich �ivotn�ho posl�n�. A zase na druh� stran� um�lci nebo dokonce ti jasnovidn� by m�li roz�i�ovat v t� emo�n� ��sti i ��st tu druhou, tu racion�ln�, aby jednou mohli splynout dohromady. Pro mne osobn� je samoz�ejm� prvn� osoba m�j u�itel p�ina�e� Josef Zezulka, a to je n�co, co se ned� t�to souvislosti vlastn� pou��t jako �ekn�me v�kladov� materi�l. To je p��li� daleko. Ale i mezi n�mi lidmi jsou velk� z�stupy t�ch, kte�� v�m m��ou ukazovat cestu. Pro m� nejv�t�� z n�s lidi tohoto druhu je v oblasti t�eba intuitivn�ho vn�m�n� ve v�d� Tesla, pravd�podobn� nejv�t�� genius v�dy, kter� se kdy narodil. Vedle n�j je mnoho dal��ch, jist�, v�m je. Dokonce jsem mohl vid�t origin�ly Newtonov�ch spis� a dal��ch velik�n�. Mohl jsem vid�t jeho tajn� z�pisn�k a mnoho, mnoho velmi vz�cn�ch publikac� nebo osobn�ch z�pisk�. V historii v�dy naleznete des�tky stovky mo�n� v�ce v�dc�, kte�� ve sv� pr�ci naplnili to, co ��k� p��slov� �t�st� p�eje p�ipraven�m. Oni museli ovl�dnout sv�j obor, museli se v n�m orientovat. A u n�kter�ch z nich p�i�lo to nav�c, tedy genialita vnuknut�, genialita emo�n� synt�zy. Plat� toti� z�sada, �e pokud ponech�te rozhodovat pouze rozum ve sv�m procesu pozn�v�n�, tak je to nekone�n� p��b�h. Z�sk�te myri�dy informaci, ale synt�zu d�l� cit. Lid�, kte�� nemaj� tuto slo�ku rozvinutou nebo je po�kozen� - znal jsem takov�ho - tak ti jsou mnohdy ve stavu, kdy se nejsou schopni rozhodnout. Chodit s n�m nakupovat, bylo martyrium. V cel�m �irok�m okol� v�ichni prodava�i, kdy� a uvid�li, se bleskurychle vrhli pod pult. Nebyli tam. Tento mu� byl geni�ln�, naprosto. Jeden z nejrychlej��ch lid� v ur�it�m �seku techniky, kter� jsem poznal, ale co je to platn�. On byl schopen proch�zet jeden obchodn� d�m a jeden obchod za druh�m, porovn�val, t��dil, analyzoval, zji��oval, ale to rozhodnut� to byl probl�m. V�dycky naleznete n�kde n�co, co je v�c vep�edu a n�co pozadu, a jinde zase o n�co jinak. A v tom byl ten probl�m. �ili ta kone�n� anal�za toho, co je skute�n� z jist�ho pohledu, kter� je uva�ov�n nejpot�ebn�j��, tam nebyla. No ale budi� mu zem� lehk�. Byl to velk� m�j p��tel. �ili do na�ich �ivot� i v�deck�ch �ivot� pat�� nejenom r�cio, ale tak� emo�n� vzd�l�n� a emo�n� my�len�. Kdy� pou��v�te pouze r�cio, tak m�te-li �t�st� p�ijdete na n�co nov�ho, ale zpravidla t�m�� nikdy ne na n�co, co posouv� na�e pozn�n� o ��d do �pln� nov�ch oblast�, kter� je�t� ostatn� neznali. Ani by mnohdy p�i sv� pr�ci ani netu��te, kam v�s zavedou ty jednotliv� poznatky a �asto i tam, �e to nejste schopni docela v prvn� chv�li pochopit nebo dokonce p�ijmout. Tak�e ta rovnov�ha nen� zas tak t�k�. Je to osobn� v�c. Ka�d� to m� n�kde jinde. Ale m� to b�t p�stov�no. Kdy� Tesla pracoval na sv�ch vyn�lezech, tak to nebyla pr�ce klasick�ho dne�n�ho v�dce. Dalo by se to nazvat jako v�deck� vnuknut�. Psal rovnou z partesu slo�it�, velmi slo�it� v�po�ty a dal�� a dal�� stat�. Kdy� vid�m knihu, kter� obsahuje tyto jeho z�znamy, tak je to opravdu ��asn� sledovat ten proces my�lenkov�, kter� zde je nazna�en t�m, co bylo zanech�no. Kdy� se pod�v�te t�eba na to, jak objevil st��dav� proud, tedy to, co do dne�ka je z�klad na�� civilizace. To byl Tesla, nikdo jin�. Do t� doby nikdo neznal st��dav� proud, nikdo nedok�zal pou��t v to�iv�ch stroj�ch a jinde. Tesla p�edv�d� mistrovsk� d�la n�kdy jako vtip. Kdy� vid�te rotovat vejce na �pi�ce v magnetick�m poli jeho misky, je to n�co, co j� osobn� vn�m�m s velk�m �sm�vem. Zn�te to, �e vejce se ned� postavit na �pi�ku. Jeden to ud�lal tak, �e teda bylo natvrdo a ud�lal "k��p", a Tesla to ud�lal tak, �e ho nepo�kodil a nechal ho rotovat v t� sv� magnetick� misce. No a tady m�l i smysl pro humor. Jsou tam i vnuknut�, kter� i on s�m popisuje jako sd�len� odjinud - z vesm�ru, od jin�ch kultur, civilizac�. Ne� na�e sou�asnost pochop�, �e toto je mo�n�, �e existuje trval� mo�nost vn�mat v jak�chsi kvantov�ch souvislostech v�dom� a sv�t a vesm�r, no tak tady budou je�t� z�stupy t�ch, kte�� to nebudou ch�pat. A p�esto u� tady byl jeden a ne jeden, kte�� toto zrealizovali v praxi. Paradoxem je, �e mnoz� z t�ch, kte�� nech�pou a nev���, pracuj� s t�m, co jim tato mo�nost zanechala v osobnosti Tesly. Bez n�j by ty p��stroje, kter� dnes u��vaj� v podstat� nefungovaly - mnoh�. No ale, poj�me d�l. �ili prvn� v�c je, abychom n�co rozvinuli, mus�me si toho v�it. Jestli�e jsme indoktrinov�ni, a� u� ze vzd�l�n� nebo jinde, kdy n�m na�i profesores vysv�tl�, jak to je a �e tohle je nesmysl, p�esto �asto �e se dan� oblasti v�bec nev�novali a nev�nuj�, jen p�ijali n�zor. Je to prost� m�da, nic jin�ho. To nen� v�da a tento n�zor p�ed�vaj� dal��m student�m bez jedin� opory anebo s oporou politov�n�hodn�ch podvod�, tak potom samoz�ejm� ani tato oblast nem��e b�t rozv�jena. Ale to je jenom povrch. Uvnit� je ka�d� �lov�k �lov�kem. I ten nejv�t�� �lov�k v�dy a rozumu je tak� �lov�k. m��e se pokou�et potla�it v sob� to lidstv�, v tu komplexnost lidsk� bytosti. Stejn� se to nikdy nepoda�� �pln�. A tak mo�n�, �e n�s �ek� taky hodn� pr�ce pr�v� ve vzd�l�n�, kdy mus�me opustit -ismy, nesmysly a kdy mus�me ale uva�ovat jako filosofov�, tedy hledat tu "sofii". A to je d�le�it�. Dokud se n�m to nepovede, tak mnoh� na�e dal�� sna�en� v rozumu i jinde budou bu�to ne�sp�n� anebo �sp�n� v prav� �as, tedy nebezpe�n�. Tak�e p�eji, aby se to v�echno da�ilo. A j� nejsem ten kdo by to ur�oval. J� v�m - to si m��u ��ct - �e to tak bude zanedlouho v rozsahu n�kolika m�lo stolet�. A tak, a� j� budu d�vno na pravd� Bo��, tak nev�m, jestli si n�kdo vzpomene na moje slova - asi nikdo - ale mo�n�, �e n�kdo si vzpomene, �e u� n�kdo �ekl, jak� bude dal�� v�voj v t�to oblasti pozn�n�. Tak po�k�me si. No, uvid�me. DPTAZ: Pro� jsou zcela ��elov� a zcela pr�vem spr�vn� naskl�dan� ta traumata v na�ich �ivotech a osudech, jak�m ��elem a jak�m pr�vem? ODPOV�� TO: Ta posledn� dv� slova "jak�m pr�vem" ��kaj�, �e j� jsem vlastn� spr�vn�, sv�m zp�sobem - i kdy� to tak nech�pete, j� v�m - dokonal� a tedy co si to kdo, tedy B�h nebo kdo, dovoluje za�azovat tyto v�ci do na�ich �ivot�. Jenom�e tady plat� to ot�epan� "Co bylo d��v vejce nebo slepice?" Tyto v�ci, o kter�ch mluv�te, pokud jsou naskl�d�ny, jsou naskl�d�ny pouze a jen proto - tedy ne v�dy, jako v�dycky to m� v�jimku - �e vy jste je vytvo�ili nap�ed a nyn� je mus�te sn�et. Je to v�uka n�zornost�, n�co jako Komensk�, akor�t tro�i�ku dokonalej�� ne� ten n� lidsk� by� geni�ln� prap�edek. No �ili je to projev toho �emu se ��k� zp�tn� vazba. M�-li n�jak� syst�m, kter� regulujeme neskon�it v netlumen�ch kmitech, mus� p�ich�zet v t� rezonanci, kter� rozkmit�vaj� soustavu protis�la, zp�tn� vazba. Pak je�t� jde o to, jakou m�rou ta proces protis�la je formov�na, jestli je to PI, PID, integra�n�, deriva�n� �i dal�� regul�tor, kter� v z�vislosti na m��e odchylky a rychlosti odchylky reguluje s�lu zp�tnou, kter� vrac� syst�m do rovnov�hy. Netlumen� syst�m vypad� takhle... a konec tlumen� syst�m vypad� takhle... �ili to, co nechceme, tedy rozkmit�n�, je c�len� a inteligentn� regulov�no. Kdyby nebylo toho, na� se pt�te - tedy ��el se v�m sna��m vysv�tlit a pr�vo tak� - tak tento syst�m skon�� v tot�ln� katastrof�. To �e �lov�k s�m o sob� nen� zat�m schopen p�sobit touto reguluj�c� silou proti sob� sam�mu je patrn� v�c ne� z�eteln�. Jsou to v�echny ty v�lky, kr�de�e a jin� a jin� v�ci, zbrojen�, a tak d�le... nebo nutnost zbrojen� a podobn�. Tak�e proto tady mus� b�t n�hrada. Zat�m je�t� �lov�k nen� v�dom� p��li�, a tak nen� schopen s�m sebe u��dit. Kdyby tedy nebylo tohoto z�kona zp�tn� vazby, zni�� �lov�k sebe i cel� sv�t v kr�tk� dob�. I nyn� je to na hranici, pr�v� nyn�, i v minulosti. V�dy� m�me tady velk� potenci�l, kter� n�m n� rozum p�inesl. Tak mr�av� v�c jako atom, vi�te. Koho by to napadlo, �e takov� mr�ous m��e zp�sobit stovky tun TNT, mo�n� a� tis�c, mo�n� miliony. A je takhle malink�, teda je�t� v�c. Nen� vid�t. S�m o sob� vytvo�� jen nepatrnou s�lu. Kdy� jich jsou miliardy, je to jin�. Tak�e proto je to. Je to proto, abyste se nezni�ili, aby �ivot d�l �el svoj� odv�kou cestu, aby se vyv�jel. A z�rove� tu mus� b�t jist� svoboda, tedy mus�te m�t pr�vo konat i nerovnov�hu, abyste mohli poznat rovnov�hu. Jak byste poznali nerovnov�hu nebo rovnov�hu, kdyby nebyly oba p�ly. Je to z�kon d�n�. M��e b�t rovnov�n� i nerovnov�n�. Tak�e sna�il jsem se, jak jsem um�l. Pi�te d�l.
DOTAZ: Jak se neb�t smrti a jak ji p�ijmout? ODPOV�� TP: Je to v cel�m postoji, kter� vlastn� p�ij�m�me b�hem �ivota. Je to i v n�s sam�ch na�ich zku�enostech. Um�rali jsme ji� mnohokr�t, p��tel�, nes��sln�kr�t. Byly smrti a lehk� i smrti t�k�. �lov�k dok�zal nad�lat obrovsk� zla, obrovsk�. Zpravidla ta nejhor��, �asto mnohem hor��, ne� jsou zla p��rodn�ch �ivl�. No a ka�d� kultura tedy se musela vyrovn�vat s majest�tem smrti, a zvl�t� n�kter� to nezvl�dly moc dob�e. Na�e Evropsk� k tomu pat�� pr�vem. Vztah ke smrti v t�chto z�padn�ch souvislostech je velmi kuri�zn�. Kon�� vlastn� a� zlem, kdy jsou um�raj�c� vyt�s�ov�ni na okraj spole�nosti tak, aby neobt�ovali, proto�e v�ichni se boj�. A tak mnoz� um�raj� v tichosti v osam�n�, proto�e ti, kte�� by m�li st�t p�i nich a doprov�zet tu ��st jejich cesty k p�evozn�kovi, jaksi nepln� svoji �lohu. Tak to prost� je. Sv�ho �asu jsem si �ekl: "Tak co se ti hochu m��e st�t nejhor��ho? Um�e�? No tak um�e�. Um�e� i ty. Stane se n�co jin�ho? No, stane se." Moji u�itel� m� u�ili i odolnosti v��i jin�m typ�m strach�. A� u� je to strach o bl�zk� nebo jinak. �ili op�t v�dy je to rovnov�ha tedy moudrost, kter� v�m pom��e. Taky je to ale v mno�stv� va�ich �ivot�. kter� jste pro�ili. Zkuste n�kdy naj�t zpr�vu, kdy se skupina lid� dost�v� do akutn�ho nebezpe�� smrti z pohledu chov�n� lid� v t�to chv�li. Trochu na toto t�ma se mi vybavil Titanic. Co ��k�te? To kvarteto, kter� hr�lo, dokud struny nebyly zality vodou, to byl tak� ur�it� p��stup. Tito p�nov� z�ejm� zhodnotili, �e si je�t� zahraj�, ne� se utop�. Kde�to jin� zase �sp�n� zachr�nili �ivot a jin� t�eba ne�sp�n�. Tak jak lo� se zvedla a oni najednou byli na �ikm� plo�e. Tak�e u ka�d�ho jinak. Abychom n�co mohli vy�e�it, mus�me to p�ijmout, proto�e pokud to vyt�s�ujeme, tak je to n�co jako temn� oblast, kterou nevn�m�me. A pak se k n� nucen� �asto p�ibl��me trochu bl� a pro mnoh� je to potom �ok. Dobr� je taky se j�t do toho Pelh�imova pod�vat. Jenom�e to bych neradil. Neradil bych to, p�esto�e jsem to s�m za�il. Poprv� jsem zmrznul v hor�ch. A pak d�l a d�le. Pan B�h z�ejm� usoudil, �e tuto zku�enost m�m m�t. A jsem za n� vd��en, proto�e v�m to otev�e schopnost jin�ho �ivotn�ho projevu v t�chto v�cech. Tak�e p�em��l�te, zlid��ujte se, p�ij�mejte, ale nevyhled�vejte, proto�e ten �as mus� ur�it n�kdo jin� ne� vy. Pe�ujte o sv� t�la, jak to jen jde a jak je nutn� - podle okolnost� samoz�ejm�. I to je u ka�d�ho jinak, v�te? Nejsou jednotn� p�edstavy.
DOTAZ: Zpracovat velk� a t�k� traumata a strach z jejich opakov�n�. ODPOV�� TP: Tak prvn�, co si mus�te ��ct - pokud chcete - je, �e tu byli jin�, kte�� trp�li taky a taky to museli pro��t a �asto trp�li v�ce ne� vy. �ili nep�ece�ujte sv� utrpen�. V�dy to m��e b�t hor�� t�m��, v�te? T�ch nejspodn�j��ch den ze v�ech den - nikoli dn�, ale spodin - se na�t�st� nedosahuje a� tak p��li� �asto, i kdy� n�kdy ano. Pak byste vid�li, �e to, �emu ��k�te trauma je mnohdy pouze velmi slab� okrajov� v�c. �asto n� pohled, na�e zam��en� se na to "trauma" jej zveli�� zv�t�ovac�m sklem. Ne v�dy je to pravda. Aby toho nebylo m�lo, je tu je�t� jedna dal�� super lupa, kter� p�ev�d� v� pohled a� za hranici �ivota, tedy do �ir��ho okruhu toho �emu �ivot ��k�te. Ne proto, abyste vyhled�vali nebezpe��, abyste se neb�li smrti - to se trochu mus�te - abyste se chr�nili. Na druhou stranu i tady je n�co jako rovnov�ha. Kdy� um�r�te, nakonec pozn�te, �e to je p��pad od p��padu jin�, ale v�t�inou trochu jin� ne� si to p�edstavujete, proto�e kdy� nem�te s n���m zku�enost, co� nem�te v�ichni t�m�� tak samoz�ejm�, jak to hodnotit. Tak�e skon��m ot�epan�m. P��tel� �asto je v�echno jinak.
DOTAZ: Sm��it se se smrt� milovan� fenky - rakovina plic. Koukala na m�, jako by ��kala, pros�m, pomoz mi. Jsem z toho vy��zen�. Udusila se. Jakou si mysl�te, �e to m� vliv na psychosomatick� pohled. Pr� dom�c� mazl��ci odr�� pohled majitele. A v�e mus� b�t psychosomatika? A jak� na ni m�te n�zor? Nejsou to jen n�hodou kecy a rozhazov�n� a zneji��ov�n� a ni��c� sebev�dom� jejich majitel�? ODPOV�� TP: Nev�m, s k�m jste se setkala, ale z toho, co p�ete, bych to mohl tu�it. Lid�, �asto r�zn� lid� nach�zej� ur�it� �lomky, st��pky a ty potom n�kdy zbo�n� a postav� na nich cel� v�klad sv�ta, a to je ur�it� �patn�. Samoz�ejm�, �e psychosomatika m� stejn� vliv jako hmotn� genetika nebo jin� a �e m� sv� m�sto, ale ka�d� z t�ch v�c� m� to m�sto, kter� j� pat��. Je to podobn�, kdy� objev�te t�eba vir nebo bakterii. Do t� doby o nich nikdo nev�, v�ichni netu��, v�ichni je pop�raj�. No a pak se objev�. Vy za�n�te m�t postupn� �asem sklon vykl�dat, �e v�echny nemoci jsou z t�ch bakteri� a z t�ch vir� a u� jste propadli sv�mu m�men�. To se d�je mnohdy, mnohokr�t. T�eba v historii medic�ny se to stalo mockr�t. J� jsem s�m jsem za�il neoby�ejn� rozvoj imunologie, kter� se z velmi skromn�ch za��tk� rozvinula do velmi slo�it�ho oboru a pak z�konit� p�i�ly chv�le, kdy se za�alo tvrdit, �e zde je p���ina prakticky mnoh�ch onemocn�n�, co� nen� pravda �pln�. Ona se pod�l�, rozum�te, v�dy v�echno souvis� se v��m, ale nen� to mo�n� v�dy ten hlavn� spou�t�c� tedy element. Jak se vyrovnat se smrti fenky? Snad t�m, �e na ni za�nete kone�n� myslet s l�skou, p��t ji to nejlep�� a budete ch�pat, �e p�i�el �as. �ili je to o �ct� p�ed osudem. Je to o �ct� toho, co se d�je, proto�e jste vychov�ni ve smyslu, �e vy m�te pr�vo. My jsme v tom pr�vu. Nejste nikde. Jste sou��st� �ivouc�ho stavu vesm�ru, planety, lid�, zv��at, rostlin a jste jednou z t�ch ��st�. Ten odv�k� st�edov�k� a pozd�ji novov�k� n�zor pozitivistick�, kter� tady m�me, je �let. Je to �let puber��ka, v�dy� �lov�k nen� nic v�c ne� puber��k ve v�vojov�m ranku, ve v�voji �ivota. Je to prvn� tvor, kter� za��n� m�t rozum s�m, osamostat�uje se, p�esn� jako ten pubescent. Za��n� u��vat dar� sv�ch dal��ch netu�en�ch mo�nost� a t�mi se op�j�. Tak�e to je mo�n� n�kde podprahov� p���ina t�chto p��stup�. Ano, p�i�el �as, m� fenka ode�la. Ned� se s t�m nic d�lat, stejn� jako se ned� nic d�lat, kdy� n�m odejde maminka, tat�nek, kamar�d, kdokoliv, dal��. Mo�n�, �e je to o d�vod v�c m�t radost z pro�itku dal�� vte�iny �ivota a pak s l�skou �ekat i konec. Ob� m� sv� m�sto. Ne ho p�ivol�vat - znovu opakuji - ale v�d�t. Nep�ivol�vat ani v duchu? "J� chci u� um��t." Ne, ne, ne. Ale vn�mat jej a p�ij�mat jej. Samoz�ejm�, �e utrpen�, kter� za��v�te v tom teskn�n� po tom drah�m zv���tku, ovliv�uje i va�e procesy v t�le, �innost org�n� a dal��. Tak�e si p�edstavte, �e by ta fenka cht�la, abyste se ni�ila. To asi ne. Byl to p��tel, nejlep�� �lov�ka, jak se ��k�. A p��tel� nep�ej� sv�m p��tel�m, ani kdy� zem�ou, aby se ni�ili. Je to tak prost�, je to o postoji - tak�e s l�skou. Kdy� si vzpomenete na ty chv�le, kter� jste za�ily, tak se sna�te nebre�et. M��e to b�t i laskav� vzpom�nka s �sm�vem. Nemus� to b�t vzpom�nka drt�c� n�s nep��tomnost�. Tady podobn� p��b�h. V�te, ta zv���tka, kter� m�te doma, z�sk�vaj� od v�s, a to nejenom tedy p��st�e��, ochranu, potravu, ale i n�co nav�c. A z�rove� s t�m jim prodlu�ujete �asto �ivot a n�kdy z toho tak� p�ich�z� ta nemocnost, kter� by v t� p��rod� takto nikdy nebyla. Co se d� d�lat, n�co za n�co. Pro to zv��e je to v�hodn�. P�ece ho nebudete krmit �patn�, aby um�elo d��v. To byl zlo�in. Tak�e je to vz�jemn� symbi�za zv��ete a �lov�ka. �asto se o n� star�te, vod�te je na operace, l���te je a d�v�te jim v�emo�nou podporu. To je to plus pro n�. Z�sk�vaj� tak� z kontaktu s vy���m tvorem, ne� jsou oni. I vy jste kdysi byli t�m pejskem, ko�i�kou - mnoz�. I vy jste byli zv���tkem. Dnes jste lid� tak trochu vrac�te sami sob�, sv�m druh�m to, co jste na�erpali. Ustrnout se d� v �emkoliv, tedy i v smutku. I to bude �kol k �e�en� nebude to �pln� z�ejm� spr�vn�, co mysl�te? Jak to ��k� ten mal� princ a ta li�ka? Ano. "Ocho� si m�", tak to ��k�, proto�e... to u� si p�e�t�te d�l sami.
DOTAZ: P�i vykl�zen� auta se st�hly najednou svaly v t�le jako bych m�l t�lo v kazajce, krev do hlavy, motolice, ataka rukou. Co d�lat d��ve? Nech�pu to. M�m m�t op�t rande, jsem nerv�zn�, st�hne se mi t�lo, jsem jako opil�, podlamuj� se mi nohy. naval� krev do hlavy, jako bych m�l dostat mrtvici. Nech�pu to. Jdu va�it - ten sam� probl�m. Najednou nev�m, co d��ve, jestli kr�jet maso, cibuli a tak d�le. Za�ne se mi motat hlava, st�hne se mi t�lo a tak d�le. Nikdy jsem tyto stavit nem�l. V�echny n�b�ry krve jsou v po��dku. Na neurologii si nev� rady. V�echny sn�mky magick� rezonance jsou v po��dku. No zapla�p�nb�h. To prvn�, co n�s napadne z t�ch nejhor��ch variant, je nap��klad n�dor mozku. Mozek, vy�et�en� krkavice, kr�n� p�te�. Nev�m, co to zp�sobuje. Jsem z toho ne��astn�. Jako bych m�l sv�zan� t�lo od krku k pasu. Probl�m t�eba dos�hnout ve spr�e na m�dlo, pocit sta�enosti. ODPOV�� TP: Ale to bude t�eba jenom z�chvat. To nebude trval� stav. No tak nev�m, j� nejsem diagnostik, ale tyto stavy n�kdy p�ich�z� tedy po t� neurologick� lince nap��klad p�i pohybech hlavy, kdy doch�z� vlastn� k poru�en� n�kter�ch inervac�. M��e to b�t i je�t� daleko jinak. P�edpokl�d�m, �e vy�et�en� se t�kalo i mal�ho mozku, �e tam byla zam��ena pozornost magneticky rezonuj�c�. No, proto�e tyto stavy by mohly souviset pr�v� s touto ��st�. Magnetick� rezonance je pom�rn� jemn� vy�et�en� �ili m�la by uk�zat v�t�� neplechy. N�kdy mohou nastat, �ekn�me�, kr�tkodob� poruchy prokrven� mozkov�ho kmene. N�kter� neskon�� tvorbou n�jak�ch plak nebo rozpadl�ch m�st, ale pouze do�asnou omezenou dobou tedy funk�nost�. I to m��e b�t. �ili m��e to b�t i od p�te�e. To by bylo to nejoby�ejn�j�� vysv�tlen�, ale m��ou to b�t i dal�� d�vody. No tak m�me tady Becht�reva nap��klad, vi�te. M�me tady dal�� nemoci, kter� m��ou m�t n�kter� ty probl�my, kter� popisujete. No, m�te nejistotu. Ano, to je pochopiteln�. Pokud v�s tyto v�ci p�epadaj� �ast�ji - ta nejistota by tu jist� byla pochopiteln� - pozor... POKRA�OV�N� DOTAZU: Kdy� stoj�m pad�m dop�edu, probl�m se stabilitou zu�uj�c� se zrak, pulzuj�c� bolesti hlavy uprost�ed. Kdy� si lehnu a vstanu, mot� se mi hlava. Kdy� dlouho sed�m v aut�, to sam� mot�n� hlavy. Kamar�d se mi zle za�ala se mi motat hlava. P�ed t�emi lety m� odvezla z�chranka. Nemohl jsem ani chodit pro siln� mot�n� hlavy. Po deseti dnes v nemocnici m� propustili, �e nev� ��m to je. No, tady se asi vy��d� n�kolik obor�. Tak�e jist�, �e se mus� vy�et�it v� apar�t rovnov�hy, ale tak� doufat v nalezen� nebo sp� nalezen�m, proto�e j� si ��k�m, �e kdy� se n�co nenajde, tak je to v�dycky lep��, ne� kdy� se n�co najde. M��e se jednat sp�e o funk�n� poruchy ne� poruchy organick�. Co se t�k� tedy t�chto stav�, je to je�t� po��d m�lo informac�, abych si mohl j� osobn� pro sebe ud�lat n�zor. M��e to souviset tak� se stavy, kter� se n�kdy objevuj� v neurologick�ch onemocn�n�ch. A jaksi pojmenov�vat je, to nem� smysl, proto�e by to jen mohlo nepr�vem p�iv�st pozornost tam, kde v�bec nemus� b�t ta p���ina. Ale p�i t� cest� toho ud�l�n� si n�zoru diagnostick�ho se s t�m samoz�ejm� mus� po��tat a ten, kdo v�s bude vy�et�ovat, mus� tedy uva�ovat v�echny mo�nosti. Tento stav m��e p�esahovat a� do psychosomatiky anebo je�t� d�l a� do oblasti, �ekn�me�, hrani��c� s nemocemi, kter� by sp�e spadaly do oblasti..., kdy� �eknu psychiatrick�, tak to bude jako velmi dehonestuj�c�, a to tak nen�, je to jinak - i duchovn� n�kdy. Pokud nalezneme t�eba zde n�jakou skute�nou re�lnou souvislost s n�k�m, kdo by pracoval v t�hle oblasti, tak potom by to bylo podez�elej��, ale v�t�inou jsou to sp�e ty b�n� p��pady - na�t�st�. Je d�le�it� tak� se v�s zeptat, jestli nem�te n�kdy rozost�en� - linii, na kter� se d�v�te, jestli se va�e stavy nehor�� p�i teple, kdy� je vedro, jestli va�e stavy se nehor�� p�i infek�n�ch onemocn�n�ch a p�i hore�k�ch zejm�na a jak. Je to mnoho detail�, kter� stejn� nakonec nemus� d�t �pln� jasn� n�zor. V t�to oblasti na�e pozn�n� nebo i pozn�n� v�dy mnohdy je�t� nen� komplexn� �pln� anebo je sp�e zachra�uj�c� ne� prim�rn� l��ebn�. Aby se n�jak� takov� stav t�eba neurologick� skute�n� l��il, mus� b�t zastaven proces, kter� k n�mu vede v t� neurologii, ale m��e to tak� n�sledn� pom�hat l�kem, kter� n�sledky toho stavu zm�rn� a pom��e pacientovi p�ekonat t�eba tu ataku. Tak�e to je v�dycky tak v tom sv�t�. No, tak�e n�zor jako na nediagnostik v�m ned�m kompletn�, ale dotkl jsem se n�kter�ch mo�nost�, jen n�kter�ch, kter� by zde byly. Taky by bylo zaj�mav� se dozv�d�t, jestli jste pozoroval vztah t�chto t�chto z�chvat� tak� k va�� du�evn� pohod�. Jestli reaguj� na stres a jak, za jak dlouho, jakou to m� patogenezi... a tak d�le.
DOTAZ: P�ijdou v�m emoce od zla? Je pl�� od zla nebo od dobra? Je �patn� nebo ulevuj�c�? A co kdy� m�m pot�ebu se hodn� vyk�i�et, vybre�et? Dob�e, chud�ci sousedi, ale co kdy� mi to pom��e nem�t pak psychick� probl�my, t�eba sebevra�edn� my�lenky, deprese, a tak d�le. Co je lep�� - potla�ovat to, sna�it se nebre�et, neb�t smutn�? Jen�e pak m�t je ��len� pocity kv�li soused�m i kv�li tomu, co �eknou lidi, abych nem�la ostudu? Jen�e nen� to zas na �kor sebe a moc odst�ediv�? Dob�e, to je pl��. A co takov� k�ik? Je spr�vn� na obranu nebo co je nejlep��? Co kdy� m� jeden �lov�k, s kter�m m�m velk� konflikty a nesm�m na n�j zak�i�et, utla�uje, ale s�m si �ve na m�. (TP: To b�vaj� vedouc�, vi�te. To je tak v t�ch zam�stn�n�ch �asto.) POKRA�OV�N� DOTAZU: ... a� pes st�hne ocas a u�i. (TP: Tak to bude sp� n�kde v bl�zkosti.) POKRA�OV�N� DOTAZU: ... a i kytce by snad opadaly okv�tn� l�stky, kdyby na n�j z�rala a �val. (TP: No, to vypad� na vztahov� probl�m.) POKRA�OV�N� DOTAZU: A v�te, co je nejhor��? Ned� se mu to vysv�tlit, m� svou pravdu a hotovo. Vid� jen rovn� a sebe, sv�j n�zor a rovn� a do strany se pod�vat neum� na pohled druh�ho. Jak s takov�m �lov�kem vych�zet, jak mu to ��ct jinak? Kdy� mu to �eknu: "Ty na m� �v�t m��e� a j� ne", tak �ekne: "To nen� pravda a hotovo." Ach. jo. ODPOV�� TP: Povzdech mnoha �en, mysl�m si. To je takov� gener�ln� �ensk� povzdech a �asto opr�vn�n�. No, v�ak on ho ten �ivot taky nau��, �e je v�echno jinak. Trochu ho zbav� jeho resolutnosti. Kdy� bude m�t �t�st�, tak to stihne je�t� do smrti, a kdy� ne, tak na to bude m�t �asu dost. Tak�e nen� gener�ln�ch rad, nen� ��dn� hranice, kterou bych v�m sm�l p�edstavit jako tu jedinou spr�vnou. N�kdy je to vtip, a tak kdy� je nejhor�� �ev, tak se m��ete s �sm�v na n�j pod�vat a ��ci mu: "Mysl� brou�ku?" A on bu�to upadne do z�chvatu mrtvice anebo se zklidn�. Je to i o postoji, o tom, jak sama sebe prezentujete. Kdy� se pod�v�te na filmy, jak se u�� pejskov�, aby nekousali, netahali majitele na ����e, ne�t�kali a jinak, no tak tam �asto funguje odm�na. Tak to kdy�tak uva�te ob�as dobr� ob�d, ale jinak tam funguje i to, jak ten majitel se jen postav� a jak s t�m pejskem jde, jestli mu dovol�, aby ten pejsek �el ty �ty�i kroky p�ed n�m. Pak ho t�hne jak na p�rko anebo jestli vn�m�, �e vn�m�, �e vedouc� je tam ten p�n��ek. Tak v�t�ina �en tuto �lohu zvl�d�, pokud m��u soudit, a tak jaksi velmi �asto ani� v�d� jsou pom�rn� dosti ��zeni. No, ale ne v�dy. Tak�e je to odv�k� souboj t�ch, kdo m� ty kalhoty a kdo je moud�ej�� a moud�ej�� neznamen� ustoupit v�dy. Je to v�chova, je to v�voj. No, �lov�k m��e b�t doveden k tomu i v�chovou, �e vid� jen to jedin�. Docela m� udivuje, �e nakonec t�eba v tom anglosask�m sv�t� se ty d�ti v�t�inou docela znormalizuj�. Kdy� jsem byl na n�v�t�v� takov� n�jak� zem�... No tak v Lond�n� asi nej... No tak nebyli to namy�len� frakci v �edes�ti letech, kter� jsem potk�val, v�t�inou. No ale, jak se prov�d� v�chova? Ty jsi ten nejlep��. No tak, jak kde - v Americe sp�, mo�n� - a tak d�le. Ka�d� drobn� �sp�ch je vychvalov�n a� do nebe. No tak v t� v t� pubert� to bude asi velk� probl�m, ale pozd�ji snad taky u� ne. Tak�e od ka�d�ho kousek. "Mil��ku to jsi musel b�t ale velk� mrcha, �e jsi m� dostal osudem." - a� si bude na n�co st�ovat. Ale on asi nebude v��it na osud. On to m� hezky srovn�no, j� v�m. No hodn� �t�st�. Ostatn�, ne� si n�koho vezmete za �ivotn�ho partnera, je velmi ��eln� j�t do rodiny a pod�vat se, jak to tam vedou. Je tu tis�ce mo�n�ch variant, vi�te. �asto u mu�� jsou to vztahy - tedy d�t� a matka, hoch a matka - a� u� jsou to Oidipov� anebo jinak. "A neboj se, maminka bude m�t vlastn� koupelnu", jak b�� v t� reklam�. Jindy jsou to "j�jisti", tedy: "J� to chci tak a vid�m to tak, tak to tak bude," bez mo�nosti vlastn� �vahy, a tak d�le. �koda slov. No, dob�e, tak posledn� dotaz.
DOTAZ: V d��v�j�� p�edn�ce jsem �ekl, �e jist� probl�m m��e b�t zap���in�n kv�li nespr�vn�mu duchovn�mu cvi�en�. Dal jste p��klad tantrick�. M�m na toto dotaz. P�i m� zdlouhav� nemoci doprov�zej�c� siln� bolesti, matka doporu�ila - byla z tohoto celkov� ne��astn� - mluven� meditace. V jedn� z meditac� bylo cvi�en�, p�i kter�ch m�m projevit v�echny sv� emoce, i ty negativn�, t�eba se i vydupat, vyml�tit do pol�t��e. Nen� toto n�hodou podporov�n� t�ch negativn�ch emoc�? Uv�domuji si siln�, �e na tomto principu jsou jist� psychoterapeutick� a psychologick� vy�et�en�. no No ano, jsou. A k lidsk�mu �ivotu pat�� i schopnost ventilu. Papi��ky, kdy� se ucpe ventilek, tak vybuchnou. Tak�e to m� r�znou podobu. Vedle t�ch negativn�ch zku�enost�, emoc� to m��ou b�t kladn� emoce. Velikou s�lu m� nap��klad um�n�, kter�koliv - divadlo, film, kultura, obecn� - to je odv�k� ventil pro p�ebytek t�chto sil, A zase z�le�� na tom, jestli jste k tomuto nastaveni. To m�te jako s v�nou hudbou. Jeden poslucha� bude za��vat cel� p��b�h p�i t� symfonii. Bude jej ��t, bude se jej ten p��b�h zmoc�ovat a nebude to jenom o t�nech a stupnic�ch a o tom, jak jsou poskl�d�ny, ale bude to n�co mnohem v�c. Po skon�en� t� skladby bude jako vym�n�n� - nebo je to film nebo n�co jin�ho. Pokud se t�k� t� agrese, no tak pol�t�� je lep�� ne� soused, samoz�ejm�. Bu�it do souseda se nem�. Pol�t�� to v nejhor��m nep�e�ije, to budete m�t co ukl�zet. Tak�e samoz�ejm�, �e ide�ln� je zpracovat to, zpracovat to. No a jinak? �v�t do mo�e, do lesa? N�kdy to souvis� i s t�m, jak se ch�peme, jak se vn�m�me, jak jsme si sami d�le�it� �i jinak. Nem�m n�jakou radu jednotnou, nem�m. N�kdy v�m pom��e i proz�etelnost, ani nev�te jak. V�ichni bychom cht�li ide�ln� sv�t. V�ichni tou��me po tom hladk�m, kr�sn�m, naolejovan�m, �ivotn�m stroji. A re�ln� �ivot je mnohdy hodn� jin�. V m�m �ivot� je to pochopen� toho v�voje �ili pochopen�, kdo jsme, kam jdeme, kde stoj�me dnes i douf�n� v to, kde budeme st�t z�tra. �asto douf�m, n�kdy bezd�vodn�, ale to nevad�. No, tak�e d�kuji v�m za va�e laskav� podn�ty. Je�t� � tak tohle bych mohl p�e��st d�ky tomu sv�tku matek, kter� bude z�tra.
DOTAZ: V noci jsem m�la �iv� sen, vizi. P�i�la matka, nejvy��� matka Bo��. Uk�zala olt��e z dob minul�ch, kter� dnes byly pln� �p�ny, prachu a nikdo k nim nechodil. Byly to olt��e vnit�n� v�ry, dnes neaktivn�. Tr�pilo ji to. Uk�zala, �e kdyby v�ru lidstvo obnovilo, vnit�n� v�ru, �e m� pro ka�d�ho mnoho, mnoho dar�, a ka�d� by dostal, co je t�eba - zdrav�, hojnost, a tak d�l. Potom uk�zala, �e lid� si tyto dary blokuji �patn�mi vlastnostmi jako pomluva, z�vist, nen�vist, sobectv�, a tak d�l. Mohl byste k tomu n�co ��ci? ODPOV�� TP: J� jsem to vlastn� komentoval sv�m zp�sobem celou dne�n� p�edn�ku. V�dy� o tom to vlastn� bylo - v mnoho va�ich dotazech. Tak�e jak? Nemus�te, ale m��ete. Bylo by divn�, kdyby ze strachu nebo z pocitu pot�eby jste v�ichni za�ali otv�rat vnit�n� olt��e. Bylo by ale tak� divn�, kdybyste je neotv�rali jenom proto, �e v���te, �e nejsou. Tak�e je-li v�m jen trochu mo�no, otev�ete je. V�te, �e se zm�n� v� pohled na sv�t i na utrpen� i na bolest i na smrt t�ch bl�zk�ch, t�eba t�ch zv���tek. A pak to zase p�jde d�l. Na shledanou.